Usein kysytyt kysymykset
Vaikka emme enää tarjoa uusia sijoitustuotteita Suomessa, autamme edelleen nykyisiä asiakkaitamme. Löydät tältä verkkosivulta vastaukset yleisimpiin kysymyksiin ja autamme sinua myös puhelimitse ja sähköpostilla. Puhumme englantia ja ruotsia. Mikäli tarvitset apua suomeksi, voit olla yhteydessä myös omaan sijoitusneuvojaasi tai siihen pankkiin, jossa sijoituksesi ovat säilytyksessä.
1. Asiakassivut
Olethan jo saanut käyttäjätunnukset verkkopalveluumme? Verkkopalvelun kautta pääset tarkistamaan tapahtumia sekä seuraamaan tilannetta ja arvoja. Voit pyytää käyttäjätunnukset palveluun tästä. Käyttäjätunnukset lähetetään postitse asiakasrekisterissä olevaan kotiosoitteeseen.
2. Kuinka löydän sijoitusteni markkina-arvon?
Löydät tiedot joko kirjautumalla asiakassivuillemme tai voit tarkistaa tuotteittesi päivittäisen markkina-arvon tästä. Helpoiten löydät tiedot antamalla kenttään ”Vapaa teksti” sijoitustuotteen nimessä olevan nelinumeroisen luvun. Huomaa, että voit valita kalenterista myös aiemman päivämäärän, mikäli tarvitset historiallisen arvon esimerkiksi tilinpäätöstä varten.
3. Tarvitsen tiedot sijoitusteni hankintahinnasta veroehdotuksen täydentämistä varten.
Mikäli sinulla ei ole alkuperäistä ostolaskelmaa tallessa, voit tilata uuden kopion tämän lomakkeen kautta. Ostolaskelmasta saat selville hankinta-ajan, hankintahinnan sekä hankintakulut (=mahdollinen välityspalkkio). Huomaa, että toimitamme ne meillä tiedossa olevaan postiosoitteeseen.
4.Milloin sijoitukseni erääntyy?
Löydät tiedot joko kirjautumalla asiakassivuillemme tai voit tarkistaa sijoitustuotettasi koskevat tiedot tästä. Helpoiten löydät tiedot antamalla kenttään ”Vapaa teksti” sijoitustuotteen nimessä olevan nelinumeroisen luvun. Avautuvan linkin takaa löydät paljon hyödyllistä tietoa tuotteesta, kuten eräpäivän, maksetut kupongit ja markkina-arvon kehityksen.
5. Maksaako sijoitustuotteeni kuponkituottoa ja kuinka paljon?
Löydät tiedot joko kirjautumalla asiakassivuillemme tai voit tarkistaa sijoitustuotettasi koskevat tiedot tästä. Helpoiten löydät tiedot antamalla kenttään ”Vapaa teksti” sijoitustuotteen nimessä olevan nelinumeroisen luvun. Avautuvan linkin takaa löydät paljon hyödyllistä tietoa tuotteesta, kuten eräpäivän, maksetut kupongit ja markkina-arvon kehityksen.
6. Mitä minun tulee tehdä, jos haluan myydä sijoitukseni jälkimarkkinoilla ennen erääntymistä?
Voit myydä sijoituksesi myös ennen juoksuajan päättymistä jälkimarkkinoilla. Garantum antaa sijoitustuotteille alustavan jälkimarkkinahinnan, jonka voit tarkistaa tästä. Huomaa että verkkosivuilla annettava hinta ei ole sitova, vaan suuntaa antava. Myyntiä varten sinun tulee täyttää huolella myyntitoimeksiantolomake, liittää mukaan kopio henkilöllisyystodistuksesta ja lähettää se lomakkeessa annettuun osoitteeseen: secondarymarket@garantum.se
Huom! Toteutamme toimeksiannon mahdollisemman nopeasti parhaaseen mahdolliseen hintaan. Huomioithan, että verkkosivuillamme olevat hinnat ovat vain suuntaa-antavia. Lopullinen myyntihinta määräytyy myyntihetkellä. Ennenaikaisista jälkimarkkinamyynneistä peritään palkkio alla olevan taulukon mukaisesti:
Arvopaperin omistusaika Myyntipalkkio
<1v 2,00%
>1v 0,50%
7. Haluan tietää missä sijoitukseni ovat säilytyksessä
Mikäli sinulla ei ole Garantumin säilytystiliä, olemme toimittaneet arvopaperit merkinnän jälkeen sille suomalaisen pankin tai sijoituspalveluyrityksen arvo-osuustilille, jonka olet ilmoittanut merkinnän yhteydessä. Arvopaperit näkyvät siellä niiden liikkeeseenlaskijapankin tuotenimellä.
8. Sijoitukseni on erääntynyt tai olen myynyt sen, mille tilille käteinen maksetaan?
Mikäli sinulla ei ole Garantumin säilytystiliä, maksusuoritukset tapahtuvat suoraan kunkin sijoitustuotteen liikkeeseenlaskijalta siihen pankkiin tai sijoituspalveluyritykseen, jossa arvopaperit ovat säilytyksessä. Huomaa että kaupan selvittäminen voi vaatia muutaman päivän ja maksajan nimi tiliotteella voi olla sijoitujotustuotteen liikkeeseenlaskijapankki.
9. Tarvitsen sijoitusteni markkina-arvot tietylle päivämäärälle?
Voit tarkistaa tuotteittesi markkina-arvon tästä. Helpoiten löydät tiedot antamalla kenttään ”Vapaa teksti” sijoitustuotteen nimessä olevan nelinumeroisen luvun. Sen jälkeen voit valita kalenterista aiemman päivämäärän, mikäli tarvitset historiallisen arvon esimerkiksi tilinpäätöstä varten. Yrityksen tilinpäätöstä varten voit myös tilata arvoraportin tästä.
10. Proof of account
Tämä koskee nostoja Garantumin säilytystilitäsi tai arvopapereiden myynnin yhteydessä suoritettavia käteismaksuja. Jotta voimme tehdä käteisen siirron ilmoittamallesi tilille, tarvitsemme myös ns. proof of account -todistuksen, jossa pankkisi todistaa, että ilmoitetut IBAN ja BIC tilinumerot kuuluvat juuri sinulle pankin asiakkaana ja maksun/rahojen vastaanottajana. Todistuksessa tulee olla kahden pankin edustajan allekirjoitukset.
11. Voinko ottaa Garantumiin suoraan yhteyttä?
Lue lisää täältä.