Usein kysytyt kysymykset

Vaikka emme enää tarjoa uusia sijoitustuotteita Suomessa, autamme edelleen nykyisiä asiakkaitamme. Löydät tältä verkkosivulta vastaukset yleisimpiin kysymyksiin ja autamme sinua myös puhelimitse ja sähköpostilla. Puhumme englantia ja ruotsia. Mikäli tarvitset apua suomeksi, voit olla yhteydessä myös omaan sijoitusneuvojaasi tai siihen pankkiin, jossa sijoituksesi ovat säilytyksessä.


1. Asiakassivut  


Olethan jo saanut käyttäjätunnukset verkkopalveluumme? Verkkopalvelun kautta pääset tarkistamaan tapahtumia sekä seuraamaan tilannetta ja arvoja. Voit pyytää käyttäjätunnukset palveluun
tästä. Käyttäjätunnukset lähetetään postitse asiakasrekisterissä olevaan kotiosoitteeseen.

2. Kuinka löydän sijoitusteni markkina-arvon?
 
Löydät tiedot joko kirjautumalla asiakassivuillemme tai voit tarkistaa tuotteittesi päivittäisen markkina-arvon tästä. Helpoiten löydät tiedot antamalla kenttään ”Vapaa teksti” sijoitustuotteen nimessä olevan nelinumeroisen luvun. Huomaa, että voit valita kalenterista myös aiemman päivämäärän, mikäli tarvitset historiallisen arvon esimerkiksi tilinpäätöstä varten.

3. Tarvitsen tiedot sijoitusteni hankintahinnasta veroehdotuksen täydentämistä varten.

Mikäli sinulla ei ole alkuperäistä ostolaskelmaa tallessa, voit tilata uuden kopion tämän lomakkeen  kautta. Ostolaskelmasta saat selville hankinta-ajan, hankintahinnan sekä hankintakulut (=mahdollinen välityspalkkio).  Huomaa, että toimitamme ne meillä tiedossa olevaan postiosoitteeseen.


4.Milloin sijoitukseni erääntyy?

Löydät tiedot joko kirjautumalla asiakassivuillemme tai voit tarkistaa sijoitustuotettasi koskevat tiedot tästä. Helpoiten löydät tiedot antamalla kenttään ”Vapaa teksti” sijoitustuotteen nimessä olevan nelinumeroisen luvun. Avautuvan linkin takaa löydät paljon hyödyllistä tietoa tuotteesta, kuten eräpäivän, maksetut kupongit ja markkina-arvon kehityksen.

5. Maksaako sijoitustuotteeni kuponkituottoa ja kuinka paljon?

Löydät tiedot joko kirjautumalla asiakassivuillemme tai voit tarkistaa sijoitustuotettasi koskevat tiedot tästä. Helpoiten löydät tiedot antamalla kenttään ”Vapaa teksti” sijoitustuotteen nimessä olevan nelinumeroisen luvun. Avautuvan linkin takaa löydät paljon hyödyllistä tietoa tuotteesta, kuten eräpäivän, maksetut kupongit ja markkina-arvon kehityksen.


6. Mitä minun tulee tehdä, jos haluan myydä sijoitukseni jälkimarkkinoilla ennen erääntymistä?

Voit myydä sijoituksesi myös ennen juoksuajan päättymistä jälkimarkkinoilla. Garantum antaa sijoitustuotteille alustavan jälkimarkkinahinnan, jonka voit tarkistaa tästä. Huomaa että verkkosivuilla annettava hinta ei ole sitova, vaan suuntaa antava. Myyntiä varten sinun tulee täyttää huolella myyntitoimeksiantolomake, liittää mukaan kopio henkilöllisyystodistuksesta ja lähettää se lomakkeessa annettuun osoitteeseen: secondarymarket@garantum.se
 
Huom! Toteutamme toimeksiannon mahdollisemman nopeasti parhaaseen mahdolliseen hintaan. Huomioithan, että verkkosivuillamme olevat hinnat ovat vain suuntaa-antavia. Lopullinen myyntihinta määräytyy myyntihetkellä. Ennenaikaisista jälkimarkkinamyynneistä peritään palkkio alla olevan taulukon mukaisesti:

Arvopaperin omistusaika    Myyntipalkkio
<1v            2,00%
>1v            0,50%


 
7. Haluan tietää missä sijoitukseni ovat säilytyksessä

Mikäli sinulla ei ole Garantumin säilytystiliä, olemme toimittaneet arvopaperit merkinnän jälkeen sille suomalaisen pankin tai sijoituspalveluyrityksen arvo-osuustilille, jonka olet ilmoittanut merkinnän yhteydessä. Arvopaperit näkyvät siellä niiden liikkeeseenlaskijapankin tuotenimellä.


8. Sijoitukseni on erääntynyt tai olen myynyt sen, mille tilille käteinen maksetaan?

Mikäli sinulla ei ole Garantumin säilytystiliä, maksusuoritukset tapahtuvat suoraan kunkin sijoitustuotteen liikkeeseenlaskijalta siihen pankkiin tai sijoituspalveluyritykseen, jossa arvopaperit ovat säilytyksessä. Huomaa että kaupan selvittäminen voi vaatia muutaman päivän ja maksajan nimi tiliotteella voi olla sijoitujotustuotteen liikkeeseenlaskijapankki.


9. Tarvitsen sijoitusteni markkina-arvot tietylle päivämäärälle?

Voit tarkistaa tuotteittesi markkina-arvon tästä. Helpoiten löydät tiedot antamalla kenttään ”Vapaa teksti” sijoitustuotteen nimessä olevan nelinumeroisen luvun. Sen jälkeen voit valita kalenterista aiemman päivämäärän, mikäli tarvitset historiallisen arvon esimerkiksi tilinpäätöstä varten. Yrityksen tilinpäätöstä varten voit myös tilata arvoraportin tästä.

10. Voinko ottaa Garantumiin suoraan yhteyttä?
Du kan gärna kontakta oss med e-mail info@garantum.se eller ringa oss in Stockholm +46 8 522 550 00. Vänligen notera att vi kan tjäna bara på svenska eller engelska.
Yes, you can send e-mail to info@garantum.se or call our office in Stockholm at +46 8 522 550 00. Please note you can only contact us in Swedish or English.

Käytämme evästeitä sivustolla, lue lisää täältä.

Ymmärrän.